PC:
Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac:
Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

KLIKK PÅ KARTET FOR Å FINNE DIN SENTRAL

Kart Finnmark Troms Nordland Nord-Trøndelag Sør-Trøndelag Hedmark Møre og Romsdal Oppland Sogn og Fjordane Buskerud Hordaland Rogaland Telemark Aust-Agder Vest-Agder Akershus Oslo Vestfold Østfold

Invi - Felles IT-løsning

InVi er vår felles IT-løsning som er i stadig utvikling med Norges Frivilligsentraler, WIS og sentralene. InVi står for Inter Visot som betyr "mellom alt" (på latin og samisk). Her kan du følge status og planer.

 

InVi - det du trenger å vite på 10 punkt

1. Innhold

Løsningen dekker tre primære behov:

  • Informasjon og kommunikasjon mellom sentralen og Norges Frivilligsentraler
  • Lar sentralen administrere sine egne nettsider
  • En driftsløsning som forenkler og effektiviserer det daglige arbeidet ved sentralen

2. Én løsning

Alt er lagt inn i én løsning med én pålogging og ett brukergrensesnitt. Det er helt unikt og gir mange fordeler:

  • En slipper å huske brukernavn/passord til flere systemer
  • En slipper å lære seg flere systemer - alt fungerer likt
  • En slipper å legge inn samme opplysning flere steder

3. Skreddersydd

Systemet er skreddersydd for frivilligsentraler med løsninger som sentralene ønsker.

4. Enkelt å bruke

Systemet bygger på gode prinsipper for design og er laget for at det skal være enkelt å lære og effektivt å bruke på alle enheter.

5. Alltid tilgang

Systemet er en nettløsning der du alltid har tilgang:

  • Logge på fra nettleser med PC, nettbrett eller mobil (systemet tilpasser seg skjermstørrelsen)
  • Bruke appen "Frivilligsentral" på nettbrett og mobil (Android og iOS)

6. Tilpasses sentralen

Sentralen kan selv tilpasse systemet til sine behov og sin bruk. Det betyr at brukerne bare får tilgang til det de skal.

7. Invitere brukere inn

Systemet er bygget for at de frivillige kan logge inn og finne informasjon og samhandle med sentralen.

8. Hjelp med videoer

I hjelpesystemet ligger informasjon om de ulike delene av systemet og hjelpevideoer som viser hvordan det brukes.

9. Fri brukerstøtte

Leverandøren (WIS) tilbyr ubegrenset brukerstøtte til sentralene uten ekstra kostnader.

10. Stadig utvikling

Norges Frivilligsentraler har en langsiktig avtale med WIS om løpende arbeid med forbedringer og utvidelser av systemet i samarbeid med frivilligsentralene.

Økonomi

1. Priser

Prisene er slik for pakkene ( pris eks. mva):

  • Felles: Gratis
  • Nettside: kr. 120,- pr. mnd
  • Drift: kr. 290,- pr. mnd
  • Nettside + Drift: kr. 390,- pr. mnd

I tillegg vil det utover disse pakkene tilbys enkeltmoduler som sentralene kan ta i bruk. Prisene for disse legges ut etter hvert som de blir ferdige, men vil ligge i området kr. 20,- pr. modul pr. måned. De modulene det arbeides med er:

  • Melding
  • Utstyr
  • Avansert oppdrag
  • Prosedyrer
  • Avvik
  • Prosjekt

2. Bestilling

Det vil snart åpnes mulighet for sentralen selv i systemet kan legge inn pakker og moduler de ønsker å benytte. Når en legger inn at en skal starte gis det en prøvetid på minimum 2 uker før det tas med i grunnlag for fakturering..

3. Fakturering

Det faktureres etterskuddsvis for hvert halvår. 30.06. og 31.12.

4. Avtale

For at sentralen skal kunne bruke systemet, må det godkjennes en avtale som består av brukeravtale og databehandleravtale. Avtalen med mulighet for å godkjenne vil snart bli gjort tilgjengelig i systemet.

De ulike delene

1. Fellespakken

Fellesdelen er gratis for alle sentraler og inneholder følgende: 
  1. Startside: Oversikt over siste informasjon og mulighet til å 
  2. Tilgang til delte dokumenter og nyheter fra Norges Frivilligsentraler
  3. Kontaktregister der en kan legge inn ansatte og styre og gi dem tilgang til å logge inn
  4. Register over alle landets sentraler med statistikk der hver sentral kan oppdatere sine opplysninger
  5. Spørreskjema der sentralen kan levere informasjon til samlet statistikk om sentralene
Videre utvikling
Det utredes mulighet for en utvidelse med følgende muligheter:
  • Idé-bank: Mulighet for sentralene til å dele gode prosjekter som andre kan finne og lære av. Denne vil utvikles og fylles opp høsten 2018 i samarbeid med rundt 10 sentraler (IMDi prosjekt)
  • Tilskuddsregister: Register over tilskuddsmuligheter som er aktuelle for frivilligsentralene. Også her er planen at sentralene selv kan legge inn oppføringer i registeret som andre senraler kan finne og benytte. Det skal også på plass en løsning for søknad og behandling på midler som administreres av Norges Frivilligsentraler.
  • Praterom: Det vurderes en løsning der sentralene kan opprette rom for ulike tema og chatte med hverandre.

2. Nettsidepakken 

Nettside er for sentraler som ønsker å ha en moderne hjemmeside som er enkel å vedlikeholde.
  1. Styre design av hjemmesiden ved å redigere seksjoner på startsiden
  2. Nyheter: Publisere nyheter på nettsidene
  3. Dokumenter: Publisere dokumenter på nettsidene
  4. Kalender: Publisere kalenderoppføringer på nettsidene
  5. Aktiviteter: Publisere sentralens faste aktiviteter og informasjon om dem på nettsidene
  6. Mappe: Mulighet for å legge inn mapper og laste opp bilder og filer dit
  7. Én e-post konto
Overgang fra gamle nettsider
For de som har hatt nettsider under frivilligsentral.no tidligere, ble følgende gjort:
  • Alle bilder og filer overført til ny IT-løsning
  • Alle dokumenter overført til ny IT-løsning
  • Oppdatert alle dokumenter til å peke til ressurser i ny løsning
  • Alle kalenderaktiviteter er overført til ny løsning
Sentralen kan i ny løsning velge hvilke dokumenter de vil ta med seg inn i ny løsning. Sentralen kan forhåndsvise nye nettsider, og gi beskjed på it@norgesfrivilligsentraler.no når en ønsker at sentralens adresse under frivilligsentral.no skal peke til de nye nettsidene.01.09.2018 vil alle de som har nettside under frivilligsentral.no pekes til ny nettside. De som ikke ønsker dette, må sende melding på it@norgesfrivilligsentraler.no.

Mer om e-post

For alle som har e-post gjennom frivilligsentral.no fra før, er det ingen endringer, men det er WIS som tar over administrasjon og fakturering.Det er mulig å utvide e-postløsningen, men dette kommer i tillegg til pakkeprisen. Det er også mulig å kjøpe e-post separat utenom de ulike pakkene. Alle e-postkontoer har spamfilter og mulighet for alias. Priser er pr. år eks. mva.

  • 1 GB: kr. 48,- (en slik konto er inkludert i Nettsidepakken)
  • 5 GB: kr. 199,-
  • 10 GB: kr. 399,-
  • 20 GB: kr. 798,-

Videre utvikling

  • Vise kalenderoppføringer som nyhet
  • Repeterende hendelser i kalenderen
  • Automatisk korrigere rotasjon på bilder ved opplasting (nå må en ta bilder liggende)
  • Legge ut bildegalleri
  • Mulighet for å enkelt legge en nyhet på sentralens Facebookside

3. Driftspakken

Med denne delen vil sentralen kunne forenkle, effektivisere og forbedre den daglige driften ved sentralen.
  1. Aktiviteter: Legge inn den faste aktiviteten ved sentralen.
  2. Kontakter: Registrere de frivillige ved sentralen og knytte dem til aktuelle aktiviteter. Invitere dem til å logge inn. Du kan også legge inn andre kontakter i registeret.
  3. Nyheter: Legge ut interne nyheter til de som logger inn
  4. Dokumenter: Legge ut interne dokumenter til de som logger inn
  5. Kalender: Legge inn møter og arrangementer i kalenderen. Skriv sakliste og referater og la de som logger inn få tilgang
  6. Mappe: Mulighet for å legge inn mapper og laste opp bilder og filer dit
  7. Oppgave: Legge inn oppgaver og fordel på de som logger inn. Alltid oversikt over hva som er gjort og ikke.
  8. Oppdrag A: Opprette oppdrag, formidle frivillige, gi frivillige tilgang til å se sine oppdrag, melde seg på forespørsler og melde seg av.
Videre utvikling
  •  Knytte til oppgaver når en står inne på en kalenderoppføring

4. Enkeltmoduler

Sentralen kan ta i bruk de moduler de ønsker ut over de pakkene som tilbys. Det er ikke lagt ut noen her enda, men du ser under utvikling hva som kommer. Videre utvikling
  1. Melding: Meldingsmodulen åpner for at sentralen kan sende sms, e-post og varsler (for de med appen) til personer. Det kan f.eks. være til alle frivillige på en aktivitet eller alle som har sagt ja til å være med på et oppdrag.
  2. Utstyr: Enkelt utstyrsregister der en kan holde orden på utlån og publisere status på nettsidene
  3. Oppdrag B: Dette er en utvidelse av oppdragsmodulen der systemet selv spør frivillige ved å sende ut varsel og følger opp formidlingen